|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Monographs |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
Recent book: How Grammar links Concepts. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dramatische Spannung in Shakespeares Tragödien (Diss.), München 1964. Syntax der englischen Adverbialien, (Habil.schrift), Tübingen 1988. An Introduction to Cognitive Linguistics, London: Longman 1996 An Introduction to Cognitive Linguistics, Tokyo: 1998 (Japanese edition) An Introduction to Cognitive Linguistics, 2nd rev. ed. London: Pearson Longman 2006 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||
![]() |
![]() |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2nd ed. 2006 |
2nd Korean ed 2010 |
Chinese ed 2011 |
||||||||
First edition 1996 |
Japanese ed. 1998 |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Englische Grundgrammatik, Stuttgart:Klett 1979 etc (together with P. Pasch and D. Marks) Grundgrammatik, Stuttgart: Klett 1989, 23th impr. 2009 A Guide to Grammar, Stuttgart: Klett 2004 Grammatik des heutigen Englisch, Stuttgart: Klett 1984, 20th impr. 2008 (with G.E.H. Meier, K. Schäfer und S. Lechler) A Grammar of Present-Day English ( English version), Stuttgart: Klett 1984, 14th impr. 2009 Englische Grammatik heute, Stuttgart: Klett 2000, most recent impr. 2017 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
15th imp. 2010 |
publ. 2004 |
|||||||||
20th impr. 2008 |
15th impr. 2011 |
most recent impr. 2017 |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Edited volumes Kognitive Lexikologie und Syntax, Rostocker Beiträge zur Sprachwissenschaft 5 (1998), Herausgeber, Einleitung. English Media texts past and present: Editor and introduction Amsterdam: Benjamins (2000) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Articles Most recent: Programme für den neusprachlichen Grammatikunterricht, Der Fremdsprachliche Unterricht(= DFU) 3(1969): 28-34. Vorbereitung und Besprechung zeitbezogener Texte im Englischunterricht der Oberstufe DFU 7 (1973): 2-19. Überlegungen zu einer didaktischen Grammatik für den Englischunterricht, DFU 8 (1974): 21-35. Plädoyer für die Variationsübersetzung . Der Fremdsprachliche Unterricht 11 (1977), 67-68 Try this drill. Der Fremdsprachliche Unterricht 13 (1979); 74-76. Schulstress und Übungsformen. Der Fremdsprachliche Unterricht 14 (1980): 307-309. Kommunikativer Englischunterricht und die lexiko-semantische Organisation der Grammatik, in: G. Neuner (hg.), Pragmatische Didaktik des Englischunterrichts, Paderborn: 69-83. Zur Auswahl des Beispielmaterials in Schulgrammatiken, DFU 14 (1980): 103-114. Passiver Lernwortschatz, DFU 15 (1981): 186-197. Der Shakespeare-Kanon für den Schulunterricht, in: R. Ahrens (hg.), Shakespeare, Didaktisches Handbuch, München 1982: 219-239. Fragen der kursorischen und statarischen Lektüre bei der Shakespeare-Behandlung, in: R. Ahrens (hg.), a.a.O., 371-392. Guidelines for a Multi-Purpose Teaching Grammar, in: G. Leitner (hg.), The English Reference Grammar, Tübingen 1986: 103-124. Scope as Syntactic Principle, in: Müllenbrock,H.J./R. Noll-Wiemann (hg.), Anglistentag 1988 Göttingen Vorträge. Tübingen 1989: 338-351. What makes a linguistic sign successful ? Towards a Pragmatic Interpretation of the Linguistic Sign, Lingua 83 (1991): 155-181 Acronyms, Trade Names and Motivation, Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 16, (1991): 131-158. Basic level concepts and parasitic categorization - an alternative to conventional semantic hierarchies, ZAA (1994): The linguistic and cognitive relevance of basic emotions, in: Dirven, René & Johan Vanparys (eds.), Current Approaches to the Lexicon, Ffm 1995: Lang, 185-209 Sprachsystem und Sprachtätigkeit in kognitiver Sicht, in: Beier, Rudolf (hg.), Sprache: System und Funktion, Ffm: Lang 1996, pp. 235-249. Emotions and emotional language in English and German news stories, in: Niemeyer, Susanne & René Dirven (eds), The Language of emotions, Amsterdam: Benjamins 1997, pp. 307-328. Printmedien für den Englischunterricht auf der Sekundarstufe II, in: Siebold, Jörg (hg.), Sprache und Medien. Rostocker Beiträge zur Sprachwissenschaft 3 (1997): 105-123 Englische Komposita und Kategorisierung, in: Ungerer, Friedrich (hg), Kognitive Lexikologie und Syntax, Rostocker Beiträge zur Sprachwissenschaft 5 (1998): 77-98. (zusammen mit Hans-Jörg Schmid) The conversational game: a discourse-linguistic approach to Agatha Christie's detective novels, in: Klaus, H Gustav Klaus/ Stephen Knight(eds.), The Art of Murder, Tübingen: Staufenburg 1998: 90-107. The choice between adverbs and adverbial phrases. , in: Schulz, Rainer (hg), Making Meaningful Choices, Tübingen: Narr 1998:259-275 Newspapers as text ensembles, in: Diller, Hans-Jürgen & Gert Stratmann (eds), English Via Various Media, Heidelberg: Winter 1999: 17-37. Iconicity in word-formation, in: Naenny, Max & Olga Fischer (eds), Form Miming Meaning, Amsterdam: Benjamins 1999: 307-324. Muted metaphors and activated metonymies in advertising, in: Antonio Barcelona (ed)., Metaphor and metonymy at the crossroads, Berlin: Mouton de Gruyter 2000: 321-340. News stories and news events: a changing relationship English Media texts: past and present; Benjamins (2000) Basicness and conceptual hierarchies in foreign language learning A corpus-based study. in: Martin Pütz et al. (eds.), Applied Cognitive Linguistics II: Language Pedagogy, Berlin: Mouton de Gruyter 2001: 201-222 Arbitrariness, iconicity and motivation. in: Alan Cruse, Franz Hunds-nurscher, Michael Job, Peter Rolf Lutzeier (Hg.). Lexikologie - Lexicology, Ein internationales Handbuch zur Natur und Strukur von Wörtern und Wortschätzen, Berlin: de Gruyter 2002: 371-380. When news stories are no longer stories. The emergence of the top-down structure in news reports in English newspapers, in: Andreas Fischer, Gunnel Tottie und Hans Martin Lehmann (hg.): Text Types and Corpora. Studies in Honour of Udo Fries. Tübingen: Narr 2002, 91-104. The conceptual function of derivational word-formation in English Anglia 120 (2002), 534-567. Ads as news stories, news stories as ads: the interaction of advertisements and editorial texts in Östman, Jan-Ola and Anne-Marie Simon-Vandenbergen (eds.), Media Discourse – extensions, mixes, and hybrids, special issue of Text 24-3 (2004): 307-328. Historische Zeitungstexte: Der Untergang der Titanic, in Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch, 38, Heft 71 (2004): 30-35. Szenario-Präsentation – Alternative zum wissenschaftlichen Seminarrefe-rat? In: Linke, Gabriele (ed.) - New Media – New Teaching Options? Anglistik und Englischunterricht (2006) 68: 133-156. Iconic text strategies. Path, sorting & weighting, kaleidoscope. In: Tabakowska, Elzbieta, Christina Ljungberg and Olga Fischer. Eds. Insistent Images. Iconicity in language and Literature vol. 5. Amsterdam: Benjamins 2007: 227-243. Derivational morphology and word-formation. In Geeraerts, Dirk & Hubert Cuyckens. The Oxford handbook of Cognitve linguistics, Oxford: Oxford University Press 2007: 991-1025. Cognitive Linguistics. Simpson, James (ed.). in: The Routledge Handbook of Applied Linguistics. London: Routledge 2011: 611-624 ((together with Hans-Jörg Schmid) Also: Reviews (about two dozens). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Text books and teaching materials for schools Most recent: Modern Life. Lese- und Arbeitsbuch für die Oberstufe, Stuttgart: Klett 1971 (co-author) Stories in Structures. Elementary Programs for beginners. Stuttgart: Klett 1972 Topical Texts. Comprehension Pieces Upper Level. Stuttgart: Klett 1972 etc Past tense or present Perfect? Schwerpunktprogramm. Stuttgart: Klett 1975 (together with Wulf Praeger). Learning English Modern Course, Ausgaben für Gymnasien, 6 Bvol. Stuttgart: Klett 1974-1979 etc (co-author). Learning English Modern Course, Ausgaben für Realschulen, 4 Bde. Stuttgart: Klett 1974-1979 etc (co-author) Learning English Modern Course, Ausgaben für Hauptschulen. 5 vol. Stuttgart: Klett 1974-1979 etc (co-author) Compact Course (für Englisch als 2. Fremdsprache), 4 Bde, 1979-1982 etc (co-author). Modern Life. Revised edition. Stuttgart: Klett1981 etc (co-author). Additional teaching materials (co-author) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Last update: May 2019 |
||
![]() |
![]() |
![]() |